Özelleştirme süreci tepkili geçen 13 şeker fabrikasını satışları tamamlandı ancak can alıcı iddialar devam ediyorÖzelleştirilmeleri olaylı olan şeker fabrikalarının satış işlemleri resmen tamamlandı. Ancak tepkiler devam ediyor.Özelleştirmelerin ilk gündeme geldiği dönemde hem işçilerin hem de çiftçilerin mağdur olacağına dair Şeker-İş sendikası tepki göstermiş, Şeker-İş Sendikası Başkanı İsa Gök yaptığı açıklamayla Özelleştirme kararını şöyle eleştirmiştir:“Bu kayıp, toplumsal hayatın barışı, kamu refahının devamlılığı açısından yıkım yaratan nedenlerden biri olarak ileriki dönemlerde kendisini hissettirecektir.”Özelleştirmelerle ilgili son can alıcı iddia da satışların ederinin altına gerçekleştirilmesine yönelik oldu.Sözcü’de yer alan haberde, Başbakan Binali Yıldırım başkanlığındaki Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) birleştirilerek ihaleye çıkarılan Erzurum ve Erzincan şeker fabrikalarının 287 milyon lira bedelle Albayrak Turizm ve Seyahat İnşaat Ticaret şirketine satışını onaylandığı ancak bu fabrikaların bedelinin bundan çok daha fazla olduğuna değinildi.Şeker-İş’in 2012 yılındaki ihale bedelleri üzerinden yaptığı hesaba göre, iki fabrika o günkü fiyatlara göre 419 milyon lira ucuza gitti. Şeker-İş devletin zarara uğratıldığı gerekçesiyle bu satışın iptali için de mahkemeye başvuracak.13 fabrikanın tamamı satıldıErzurum ve Erzincan şeker fabrikalarının satışına ilişkin ÖYK onayı Resmi Gazetede yayımlandı. Karara göre, Albayrak şirketinin 287 milyon liralık ödemeyi yapamaması halinde ya da diğer yükümlülüklerini yerine getirememesi halinde, satış kararı iptal edilecek. İki fabrika yeniden kamuya ait Türkşeker’e geçecek. Bu iki fabrikanın satışının onaylanmasıyla alıcı çıkmayan Kastamonu fabrikası dışında, satışa çıkarılan 14 fabrikadan 13’ünün satış işlemi resmen tamamlandı. Kamunun elinde henüz satışa çıkarılmayan 11 şeker fabrikası daha bulunuyor. Şeker-İş satışların iptali için açtığı davaları kazanırsa geçmiş yıllarda olduğu gibi bu fabrikalar yeniden kamuya dönecek. Şeker-İş ihaleleri yapılan fabrikaların teklif edilen fiyatlar üzerinden satılması halinde devletin 500 milyon doların üzerinde yani 2.2 milyar lirayı aşan tutarda zarara uğrayacağı hesabını yapmıştı.Önce tek tek satışa çıkarılmıştıErdoğan Süzer’in haberine göre, Özelleştirme İdaresi, Erzurum ve Erzincan şeker fabrikalarını önce tek tek satışa çıkardı. Ancak, bulundukları illerin ekonomik gücüne büyük katkı sağlayan bu iki fabrikaya ihalelerde alıcı çıkmadı. ÖİB bunun üzerine iki fabrikayı bir paket halinde satışa çıkardı. Paket ihalede en yüksek teklif 287 milyon lirayla Albayrak şirketinden geldi. ÖİB’in 2012 yılındaki özelleştirmeler sırasında hazırladığı ve fabrikaların kota değerleri üzerinden yaptığı hesaplamayı baz alarak bu fabrikaların arsalar hariç değerlerini belirleyen Şeker-İş, Erzurum fabrikası için 104 milyon, Elazığ fabrikası için de 53 milyon dolar fiyat belirledi. Sendika, fabrikaların bu fiyatların altında satılması halinde devletin zarara uğratılmış olacağını kamuoyuna açıkladı. Şeker-İş’in hesabına göre, bugünkü kurlarla Erzurum fabrikası yaklaşık 468 milyon lira, Erzincan fabrikası da 238 milyon lira kota değerine sahipti. Ancak şeker üreticileri fabrikalara talip olmayınca ihalede sadece 287 milyon liralık fiyat oluştu. Bu da bir tek küçük fabrikanın fiyatına hem küçük hem büyük iki fabrikanın satıldığını işaret ediyor.Kamu yararı nedir?
Şeker-İş Sendikası Başkanı İsa Gök ilk 5 fabrikanın özelleşmesi sürecinde “Şeker fabrikalarını satan ÖİB ve siyasi iradeye sormak istiyoruz:Türkşeker ile özel sektör şeker fabrikalarının ambarlarında 1 milyon tonun üzerinde şeker stoku varken Bakanlar Kurulu kararı ile Bosna Hersek’e 20 bin ton sıfır gümrükle NBŞ ithalatı için kontenjan açılması mıdır kamu yararı?Fabrikaların 2011 yılındaki satış değerinin çok altında satılması mıdır kamu yararı?Ülke gerçeklerinden uzak, işçinin, üreticinin esnafın, nakliyecinin, besicinin alın terini yok saymak mıdır kamu yararı?Şeker fabrikalarını müzadeye çıkarmış gibi yüzde 30’u peşin, gerisi 5 yıl taksitle üstelik TL ile ödenmesi midir kamu yararı?Özelleştirmeler ile işçi, üretici, nakliyeci, besici, esnaf, halktan oluşan milyonlarca insanın işinden gücünden edilmesiyle toplumsal sorunlar ve bu sorunların getirdiği ekonomik yük müdür kamu yararı?” demişti.
EKONOMİ
Yayınlanma: 05 Haziran 2018 - 12:56
Satışları tamamlanan şeker fabrikalarıyla ilgili üzücü iddia
EKONOMİ
05 Haziran 2018 - 12:56













































